Noem het een recensie…
(door Carolyt Koops: openbare bibliotheek Gouda)

Een klein berichtje afgelopen week in een van de plaatselijke huis-aan huisbladen in Gouda, een voorstelling in het museum. Safe: mijn naam is alma singer.
Naar het boek van Nicole Krauss, De geschiedenis van de liefde.
Nou heb ik een lijstje “nog te lezen” boeken en daar staat dit boek op. Wie heeft er uiteindelijk zoveel verstand van de liefde dat hij/zij er een boek over kan schrijven…..
En een voorstelling n.a.v. een boek in het museum…..dat maakt me alleen nog maar nieuwsgieriger naar deze culturele partner….
Ik kan u verzekeren……….ik ga morgen eerst met die boekenbon die er nog ligt dat boek halen !
De voorstelling bleek “bij toeval” naar Gouda te zijn gehaald door Ranti Tjan, museumdirecteur, die ik bij deze nog maar weer eens complimenteer met zijn culturele voelhorens. Ademloos hebben we zitten kijken en luisteren naar Searske Woudstra, Esther Beldman en Rata Kloppenburg. Ik wist dat er een aantal verhaallijnen in het boek zaten, maar de manier waarop Pim Trooster (de regisseur) de drie dames de personages uit het boek liet “spreken” was zo kristalhelder dat het leek of ik het boek gelezen had. De muziek van de cello maakte het stuk compleet. Veel mineur, zonder dat je dat gevoel erbij krijgt is knap en de wijze waarop het mooie instrument verder nog ingezet werd was humoristisch….een prachtig attribuut erbij en een muzikant die ook kan acteren ! Voor de spelers trouwens niets dan lof, het dwingt respect af als je een oude man en een achtjarig meisje met niet veel meer dan houding en mimiek neer kan zetten !
Twee “minpuntjes”, maar die betreffen meer de entourage dan het stuk. De kapel van het Catharina Gasthuis (museum) is een prachtige locatie voor zo’n stuk, maar koud…en het stuk duurde toch 75 minuten, dus de volgende keer maar de jas aanhouden ! Het tweede punt betreft het geluid. Over het algemeen waren de spelers redelijk verstaanbaar, maar het blijft een bijzondere akoestiek in deze ruimte en zeker als er cello gespeeld wordt, gesproken wordt en…..met het bed bewogen wordt…..dan delft de tekst het onderspit !
Al met al……safe was mooi ! En ik hoop dat veel lezers dit boek zullen gaan bekijken…….