SAFE op de Vierde Kunstvlaai


Van zondag 7 Mei t/m zondag 14 Mei 2000
in de Westergasfabriek in Amsterdam

PRIVATE - Een claim op de populaire cultuur.

Baudrillard publiceerde in 1991 een boek met de provocerende titel 'De Golfoorlog heeft niet plaatsgevonden'. "Wij leven uiteraard in een wereld waarin het echte geweld plaatsvindt, met echte natuurrampen en echte bommen, maar daarnaast is er die nieuwe groeiende wereld waarin diezelfde gebeurtenissen ook plaatsvinden, maar dan in abstracte, opgeblazen vorm, virtueel. En dat maakt ons een beetje schizofreen. Dat zag je tijdens de strijd om Kosovo. Ook daar was sprake van echt geweld, maar het was tegelijkertijd ook een oorlog die zich op het scherm afspeelde. En dan kun je je afvragen. Welke oorlog is nu echter of belangrijker, of invloedrijker. De reële oorlog of de oorlog zoals die in de media bestaat?

Op een willekeurige dag begint een documentaire op Discovery Channel met de volgende tekst: "Modern navy the world over have embraced high-tech information systems as a means of maintaining a decisive edge in global warfare and peacekeeping. Just as in the introduction of iron cladded ships revolutionized naval warfare more than a century ago so as todays ability to see ships over the horizon. Direct instantaneous global communication minimizes the vastness of the oceans. State of the art intelligence systems are coupled with advanced computer coordinated weapon systems including missiles, naval aircraft and autonomous vehicles. The combined application of these diverged technologies provides the modern navy with unlimited combat capabilities. But the high-tech sword cuts both ways and todays combat vessels are increasingly vulnerable to detection and destruction by well equipped enemy forces. Again to defend themselves navy apply high-technology countermeasures in the form of radical ships designs. Air and space based reconnaissance and command systems and powerful anti-missile weapons. Todays volatile international relationships demand that warships be lethal and virtually invisible. But also when necessary they must be ready to display there power and there flag to deter hostile action before it can happen. In the 21st century navy must be versatility. Today military strategists are calling in fire power and the complicated technologies of the modern high-tech Navy."

De opkomst van de hyperrealiteit: "Een pijnigende voorstelling, dat vanaf een bepaald punt in de tijd de geschiedenis ophield reëel te zijn. Zonder het te merken heeft de hele mensheid plotseling de realiteit verlaten". Voorbij dat punt ligt Disneyland en Amsterdam als museum om in te wonen. Een plek waar de dingen ontsnapt zijn aan de realiteit en attracties zijn geworden.

Tijdens Vier de Kunstvlaai presenteert Safe :

"Nicht zuviel Moral, das gefällt den Holländern nicht", een installatie van Marcel van Kerkvoorde en "Dutch pride, just for the moment", een video van Pim Trooster.

Binnen het nieuwe concept van de Kunstvlaai krijgt elk kunstenaarsinitiatief een stuk grond van 400x400 cm ter beschikking. Bij elke stuk grond hoort één muur van 400x275x70 cm. De muur moet rechtop staan, met de lange zijde op de grond en mag niet worden weggelaten. Met als titel "Nicht zuviel Moral, das gefällt den Holländern nicht" realiseert Marcel van Kerkvoorde zijn project.Als een geënsceneerd schilderstuk toont de installatie zich in een opeenvolging van verschillende aanzichten. Als het ware regisseert het werk de bezoeker die het werk betreedt, hoe hij vervolgens door het werk loopt, wat hij als eerst te zien krijgt en wat daarna.

Op de grond ligt de tekst "Daddy, would you kill the daddy of another little girl?" die wordt gevormd door snoepjes, tegen de wand is het fotografisch werk "This is not the Truth" te zien en daarvoor en boven bevinden zich in een constructie organische vormen die bekleed zijn met stof. De helft is bekleed met militaire uniformen de andere helft met roze en lichtblauwe nachthemdjes.

Tussen de tekst: "Daddy, would you kill the daddy of another little girl?" staat een videospeler met een televisietoestel, waarop de video "Dutch Pride, just for the moment", van Pim Trooster vertoond wordt. Een videoproject waarin het Wilhelmus wordt geplaybackt als projectie op een geschilderde Nederlandse vlag. Deze video waarop hij het Wilhelmus playbackt, geprojecteerd op een schilderij van de Nederlandse vlag, is bij uitstek geschikt om te gebruiken als begin- of eind-tune tijdens de Europese Voetbalkampioenschappen aankomende zomer.

De video is een relativering van het globaliserend denkvermogen en tevens een commentaar op het investeren van 80 miljoen gulden in een mondiaal allang erkend en gerespecteerd kunstwerk als de "Victorie Boogie Woogie" enkel en alleen om het in Nederlands bezit te krijgen en in een Nederlands museum te kunnen tonen.

Uitgebreide informatie over dit en al eerder door Marcel van Kerkvoorde gerealiseerde projecten op Marcel van Kerkvoorde, e-mail: marcel@kerkvoorde.demon.nl

Informatie over Pim Trooster op Pim Trooster, e-mail: trooster@xs4all.nl


SAFE Home Page | Tentoonstellingen