Harald
Köhneke
Speelplaats?
Een maalstroom
van muziek
Door Wim van der Beek
Zwolse Courant
Beeldende kunst waar
muziek in zit, is al lang geen bijzonderheid meer. Tijdens de biënnale
van Venetië van vorig jaar was geluid een veel voorkomend bestanddeel
van de grensverleggende kunst die er 'getoond' werd. Hoe essentieel de
toegevoegde waarde van geluid kan zijn, maakt Harald Köhneke duidelijk
in de expositieruimte van Safe in de voormalige atoomschuilkelder onder
het gemeentehuis van Dalfsen, waar kunstenaars geacht worden te reageren
op de ruimte en daarmee verbonden specifieke omstandigheden.
Het Safe-concept nog steeds niet uitgewerkt. De formule levert telkens
nieuwe invalshoeken en oorspronkelijke gedachtegangen op. Ook Köhneke
is erin geslaagd de ruimte te transformeren tot een merkwaardige, geïsoleerde
plek waar de buitenwereld geen vat op krijgt. De Duitse kunstenaar, die
aanvankelijk timmerman was, haakt met zijn installatie 'Speelplaats' in
op locatiegebonden factoren, de geschiedenis van de plek en het daarmee
samenhangende stelsel van associaties en referenties.
In de wereld bestaan allerlei geïsoleerde of vervreemdende 'schuilplaatsen'.
De menselijke behoefte aan plaatsen waar zij zich kunnen terugtrekken
om afstand te nemen van dagelijkse beslommeringen, is zo oud als de mens
zelf. Kerken, kapellen en kloosters, onbewoonde eilanden, tienerkamers
en zelfgebouwde hutten zijn door de eeuwen heen geliefde plaatsen voor
retraite geweest. Köhneke voegt daar de kinderspeelplaats aan toe.
Ook hier komt de eilandgedachte tot leven.
Het gekoesterde isolement staat centraal in de 'vluchtheuvelkunst' van
Köhneke. In de manier waarop hij de speelplaats en andere onderdelen
van zijn installatie heeft uitgevoerd laat hij zich kennen als een materiaalfreak
en een perfectionist. Maar belangrijker dan de uitvoering zijn voor hem
de associaties die hij losmaakt. Het gaat in zijn werk vooral om de manier
waarop hij ingevingen omzet in kunst die de toeschouwer aan het denken
zetten omtrent de functionaliteit, inhoud en betekenis van voorwerpen
en de aard en omstandigheden waarin die attributen zich manifesteren.
De op een draaischijf geplaatste en met zand gestoffeerde speeltoestellen
worden begeleid door een aanvankelijk lichtmelancholisch muziekje dat
gaandeweg aanzwelt tot een maalstroom van geluid die rust en idylle verstoren
en de kijker hinderlijk bepalen bij de neurotische brij van gedachten
en invloeden van buitenaf die wreed inwerken op de eigen innerlijke gemoedsrust
en evenwichtigheid.
Ook de her en der verspreide kussens die uitgevouwen kunnen worden tot
kruisvormen, doen denken aan ruimtes waar mensen knielend of languit liggend
tot contemplatie, meditatie of andere vormen van rust kunnen komen. In
Safe wekken die matrassen en knielkussens echter verwarring, evenals de
deurklinken die aan de buitendeur en een wand gemonteerd zijn. Ook een
hoopje zand bij de ingang veroorzaakt begripsverwarring en desoriëntatie.
Duidelijker kan Köhneke niet zijn: beeldende kunst bevestigt niet
wat wij al weten, maar zaait twijfel en bevraagt datgene wat onder de
oppervlakte van ons geconditioneerde kijken verborgen ligt.
|