safe / not safe / 4

recensie van Wim van der Beek in de Stentor
review by Wim van der Beek in de Stentor
Klik hier voor de foto's van de expositie.
Klik hier voor fragment 1 van Chinchia's voyage.
Klik hier voor fragment 2 van Chinchia's voyage.

Ana de Alvear woont en werkt in Madrid. Op de DIVA videobeurs in New York ontmoette ik haar afgelopen voorjaar en zag ik enkele van haar videowerken. Zij bezocht Safe in juli en deed een voorstel voor haar video-installatie Chinchia’s Voyage. Een gelly inktvisje heeft genoeg van het leven in de oceaan en besluit op reis te gaan om haar horizon te verbreden. Het intvisje maakt een reis die steeds verder en verder gaat
door het universum totdat het uiteindelijk met moeite uit het glas water op de wastafel kruipt en als speelgoed ten prooi lijkt te vallen aan een poes. De film heeft een prachtige soundtrack en de aftiteling van ongeveer 4 minuten is al even de moeite waard. De film wordt wandvullend gebeamed en daarnaast kunnen de bezoekers zich als Chinchia laten
fotograferen met hun hoofd door een still uit de film.

Planets spinning through space, the smile upon you face, Einstein said: we never could understand it all
(James Taylor)

Miguel Peres dos Santos werkt in Zwolle. Vorig jaar was hij een van de genomineerden voor de Overijsselse Junior Beeldende Kunstprijs tijdens de tentoonstelling in Kunstvereniging Diepenheim. Als alternatieve prijs nodigde het CBK Deventer hem uit voor een werkperiode in het gastatelier, met daaraan gekoppeld een solotentoonstelling in het Kunstenlab én voor een kunstwerk in opdracht van de Saxion Hogescholen.

N.a.v. deze tentoonstelling en een tentoonstelling die ik vorig jaar van hem bezocht in het Langhuis heb ik Miguel uitgenodigd een installatie te ontwikkelen voor Safe.

Het is een verstilde ruimtevullende tentoonstelling geworden waardoor Safe (geheel afgesloten van de buitenwereld) weer in verbinding lijkt te komen met de lucht en de wolken. Miguel doet ingrepen in de ruimte, hij weet op installatieve wijze schilderijen, objecten en video’s te integreren in een totaalbeeld dat de beleving van de nieuw ontstane ruimte volledig beheerst.

Safe Raadhuisstraat Postbus 109 7720 AC Dalfsen Contact: Pim Trooster
t/f 0529-431066

Met dank aan de Provincie Overijssel, de Gemeente Dalfsen, en het Prins Bernhard Cultuurfonds.