Klik hier voor de recensie van de expositie.
Klik hier voor de foto's van de opening.
Klik hier voor de foto's van educatieve projecten v/h basisonderwijs.

Elina Banno (Br/Jpn), Ernesto Bonato (Br) en André Kodde (N.o.p.)
van 11 -09 t/m 23 - 10 - 2005

Op zondag 11 september is om 16.00 u de tentoonstelling safe / not safe 3 geopend.

Elina Banno en Ernesto Bonato. Twee kunstenaars die elkaar al heel lang kennen uit Brazilië waar zij beide opgroeiden en hun opleiding aan de kunstacademie van Rio de Janeiro voltooiden. De van oorsprong Japanse Elina Banno woont en werkt sinds 1996 in Amsterdam. Haar fotowerken (vnml zwart /wit) zijn kleine verstilde uitsnedes uit het landschap of uit door mensen gebouwde omgevingen met meestal een bescheiden aanwezigheid van een of enkele mensfiguren.
De fotoserie die ze in Safe toont bestaat uit twintig kleine foto’s, die ze heeft gemaakt toen ze stage liep bij een meester in de zwart/witfotografie in Japan. Toen ik deze serie onder ogen kreeg maakte het een diepe indruk op me. Het werk is prachtig doortekend, heeft een schilderachtige schoonheid en is van museale tijdloze kwaliteit. Een ieder die houdt van zwart-witfotografie, en zij die vanuit de Randstad toch naar Noorderlicht op weg gaan moeten even een tussenstop maken in Safe. Naast deze serie toont zei twee grote zwart-witfotos en een videobewerking van vier gedichten van Pia Dijkgraaf met als titel: Blauw Licht.

Ernesto Bonato woont en werkt in Rio de Janeiro. Zijn vader is een wiskundige die vele publicaties op zijn naam heeft o.a. over de ‘Stelling van Pythagoras’. De stelling van Pythagoras is waarschijnlijk de meest bekende stelling in de wiskunde. De stelling zegt iets over de relatie tussen de rechthoekszijden en de schuine zijde van alle rechthoekige driehoeken. De stelling van pythagoras luidt: "In een rechthoekige driehoek is het kwadraat van de schuine zijde gelijk aan de som van de kwadraten van de rechthoekszijden." Anders geformuleerd: a2 + b2 = c2 Geboeid door het werk van zijn vader maakte hij een grote serie houtdrukken, computeranimaties en video-animaties over de stelling van Pythagoras. Ernesto vond in de driehoekige centrale ruimte van Safe de perfecte plaats om een tentoonstelling/installatie te presenteren over deze stelling. In Safe zal een serie houtdrukken en een interactieve computer(beam)animatie worden getoond.

André Kodde presenteert: Leidingen
Een architectonische/muziek/video-installatie die wordt gebeamed op drie, in trechtervorm geplaatste wanden. Een driedimensionale reis van ongeveer vijf minuten door de gang van een oud schoolgebouw. Aan weerszijden zien we drie lagen met vijf tot negen electriciteitsleidingen. In het oude schoolgebouw waar hij zijn atelier heeft, trokken de blootliggende electriciteitsleidingen zijn aandacht. Hij zag ze meteen als notenbalken. Met drie camera’s tegelijk fimde hij op drie etages deze leidingen. Hij koos ervoor om de film, als muziekschrift, in zwart/wit te maken. De leidingen van de drie etages heeft hij in een video-animatie bijeengebracht. Feitelijk zien we het oude schoolgebouw niet meer maar de door de montage nieuw ontstane architectuur.

Tijdens de opening zijn de drie “notenbalken” van boven naar beneden gespeeld als drie muzieklagen van één compositie, door respectievelijk de violiste (Judith van der Klip), de celliste (Maaike Zwaan) en de contrabassist (René Postma). Gedurende de rest van de tentoonstelling zal deze muziek blijvend te horen zijn.

Safe Raadhuisstraat Postbus 109 7720 AC Dalfsen Contact: Pim Trooster
t/f 0529-431066

Met dank aan de Provincie Overijssel, de Gemeente Dalfsen, Appie Vermeeren, Het Langhuis, het KCO, het Prins Bernhard Cultuurfonds en Jasper Koekoek.