Apotheose

Een installatie van Antoinette Jansen
van 13 februari t/m 20 maart 1999

Antoinette Jansen is een kunstenaar uit Dalfsen die nog maar zelden haar werk heeft getoond aan de buitenwereld. Ze werkt in haar atelier dat is gevestigd in een bijgebouw van de oude boerderij, waar zij met haar vier kinderen, man en schoonvader woont.

Nadat ze een aantal keren als een hele stille bezoeker in Safe was geweest kwam ik met haar aan de praat en merkte ik dat zij zelf ook beeldend kunstenaar is en een hele heldere en specifieke kijk op kunst heeft. Iets wat ik hier in Dalfsen niet vaak eerder had meegemaakt. Ik raakte nieuwsgierig naar haar werk. Ze wilde me eerst niets laten zien. Na enig aandringen kwam ik toch in haar atelier terecht. Ze was aan het worstelen met verf en kwam daar totaal niet uit. In haar atelier waren echter ook allerlei prachtige draperiën van zwarte stoffen, touw, oude tentstof en zeilen van boten die over de balken hingen. Dit bleken ook werken van haar te zijn. Ingetogen werken met 'n grote zeggingskracht. Ik heb haar toen gevraagd of ze wilde meedoen aan de kunstroute "Sporen in het Vechtdal". Hiervoor heeft zij toen een serie hangobjecten gemaakt die in de Oudheidkamer te Hardenberg zijn gepresenteerd. De werken hadden titels als "De dans van de mollenvanger" en "Broekschommel". Na deze presentatie wist ik dat ik haar graag een project in Safe wilde laten doen en heb ik haar meteen uitgenodigd om een plan te maken voor 1999.

         

Zij heeft de kelder veranderd in een "echte" catacombe, met aan het einde van de lange gang zwarte wachters, menshoge eenbenige, langtenige vormen van textiel, teer en was. Op de wanden van de centrale ruimte hangen grote doeken met zwarte (teer) afdrukken van mensfiguren zgn. nabeelden.

         

Doordat de mensfiguren op de lange wanden horizontaal zijn opgehangen en op de korte wanden verticaal, wordt het ervaren van de vorm van de tentoonstellingsruimte enorm versterkt. Op de vloer in parafine geconserveerde, zwarte figuren. Qua sfeer heeft haar tweedimensionale werk sterk verwandschap met de "Schuldige Landschappen" en de "Mensfiguren" van Armando. Haar ruimtelijk werk heeft veel verwantschap met dat van Eva Hesse.

         

Op de achterwand, als slotstuk, drie grote kleurenfoto's van (haar) kinderen aan het strand, half ingegraven en "vliegend" in het water: de "Apotheose".

Pim Trooster

 

Recensie door Wim van der Beek, Zwolse Courant, 11-03-1999


SAFE Home Page | Tentoonstellingen